Mazda CX-60 is een ruwe diamant - De Limburger

2022-08-15 02:25:39 By : Ms. SUNFLY Printing

Het vrijdenkende Mazda komt ondanks steeds strengere en dwingendere emissie-eisen met dikke zes-in-lijn motoren op een nieuw achterwielaangedreven platform. Als nieuw topmodel bijt de CX-60 het spits af.

Mazda beweegt zich in de zoektocht naar grotere marges op zijn modellen upmarket. Daarom heeft het een nieuw achterwielaangedreven platform ontwikkeld, waarop de motor in lengterichting wordt geplaatst. Met als argument dat een dergelijke configuratie een ‘premium’ rijgedrag oplevert. De gunstigere gewichtsverdeling resulteert in betere prestaties tijdens het remmen, accelereren en het nemen van bochten, zo luidt de verdere motivering. De consument wil SUV’s en die gaat Mazda op deze bodemplaat volop leveren. Dit najaar komt om te beginnen de CX-60, die boven de 20 centimeter kortere CX-5 wordt gepositioneerd. Volgend jaar komt er een verlengde CX-60. Deze CX-80 krijgt een derde zitrij. Het nieuwe platform is niet geschikt voor een volledig elektrische aandrijflijn, maar vanaf 2025 komt Mazda met een modulaire opbouw voor BEV’s.

Bij zijn introductie krijgt de SUV in eerste instantie alleen een plug-in hybride aandrijflijn. Deze levert een gecombineerde kracht van 327 pk en 500 Nm. Onder de kap ligt in lengterichting een aangepaste variant van de atmosferische 2,5-liter benzinemotor uit de CX-5 die 191 pk en 261 Nm levert. Hij vormt een duo met een 175 pk en 270 Nm sterke elektromotor die tussen de viercilinder en de automaat is geplaatst. De transmissie is een nieuwe achtbak met een multi-platenkoppeling, omdat die sneller en efficiënter is dan de traditionele koppelomvormer. Bovendien maakt de meervoudige plaatkoppeling de bak een stuk compacter. De WLTP-opgave is 1 op 66,7, maar dat is zoals altijd sterk afhankelijk van het gebruik.

In de bodemplaat is een 17,8 kWh accupakket ondergebracht, waarmee hij 63 kilometer elektrisch kan rijden. Voorts wordt de plug-in hybride alleen geleverd met vierwielaandrijving middels een elektronisch aangestuurde lamellenkoppeling. Die zorgt voor permanente aandrijving van de vier wielen, maar de nadruk wordt gelegd op de achteras om een dynamisch weggedrag te creëren. 90 procent van de aandrijfkrachten kan naar achteren gaan en de voortrein krijgt meer momentum als er achter slip ontstaat. Alle onderhuidse techniek van de CX-60 resulteert wel in een gewicht van 1955 kilo. Desondanks zou de sprint naar 100 km/h in 5,8 seconden haalbaar zijn én hij mag een stevige 2500 kg trekken.

En de zescilinders dan? Daarvoor is geduld nodig. De productie wordt gestart in 2023 en het duurt nog minimaal een jaar voordat die op de markt komen. We zullen ze in Nederland sowieso zelden tegenkomen.

In het najaar komt de 4,75 meter lange CX-60 naar Nederland; de prijzen beginnen bij 51.690 euro. Met zijn lengte en prestaties kan hij zich meten met de stekkerversies van de Audi Q5, BMW X3, Volvo XC60 en Lexus NX, maar zijn prijs ligt een stuk lager. Mazda noemt ze wel als concurrenten, maar een realistischer rivaal is de plug-in hybride Toyota RAV4. Die heeft vergelijkbare specificaties als de CX-60, maar dan in een compacter koetswerk. De Mazda heeft in elk geval een luxe uitstraling en doet met zijn lange neus denken aan een Jaguar F-Pace. In het interieur vinden we een verzorgde bouwkwaliteit met op de topversies licht leer en esdoornhout. De beschikbare testauto’s waren echter voorzien van stemmige interieurkleuren, waardoor de exclusieve beleving minder overtuigend was.

De afwerking was wel strak, de kunststoffen zijn zacht en het multimediasysteem is een flinke verbetering ten opzichte van andere Mazda’s. Er is een groot scherm (geen touchscreen) met een fatsoenlijke resolutie, dat nog wel de eenvoudige interface bevat met de hoofdthema’s onder elkaar, die je met de centrale draaiknop op de middentunnel kunt uitdiepen. In de hedendaagse wereld van swipen, pinchen en zoomen lijkt dat achterhaald, maar het gebruiksgemak van het systeem is groot. Wel modern is de camera in het scherm voor de gezichtsherkenning. Als je voor het eerst instapt, vraagt het systeem naar je lengte. Die voer je in en vervolgens wordt een basissetting voor stoel en stuurwiel ingesteld. Die fabrieksopgave wijkt af van de ideale zitpositie, maar vervolgens kun je die verder finetunen. Net als de voorkeursinstellingen voor infotainment, klimaatcontrole, spiegels en head-up display. Zo zijn er meerdere bestuurders op te slaan die de Mazda herkent na het instappen. De stoelen zitten verder goed en op de ietwat korte achterbank is er royaal ruimte voor drie volwassenen. Hij is niet bovengemiddeld groot, maar segmentconform en dat geldt ook voor de kofferbak van 570 liter.

Als we met het pre-productiemodel door het Portugese Estoril rijden, valt onmiddellijk de stevigheid van het onderstel op bij lage snelheden. Met zijn 20-inch wielen laat De SUV korte oneffenheden en scherpe hobbels goed voelen aan zijn inzittenden. Het onderstel bestaat uit een voorwielophanging met dubbele draagarmen en een multi-link achteras. De CX-60 heeft geen variabele dempers, maar één setting die nog wat zachter moet worden voor de introductie. Op snelwegtempo is er voldoende souplesse en in grote lijnen rijdt hij al zeer goed. Met een natuurlijk aanvoelende carrosseriecontrole met geleidelijk wat rol- en duikbewegingen als de bochtsnelheden oplopen. Het vierwielaandrijfsysteem laat de achterzijde subtiel drukken om onderstuur te voorkomen en het gevoel te geven met een achterwielaandrijver onderweg te zijn. Mocht hij toch over de voorwielen glijden, dan is de achterzijde bereid om door gas te lossen een beetje mee te sturen. De besturing heeft een stevige weerstand, is goed te doseren en levert zelfs wat feedback om hem nauwkeurig te plaatsen.

Minder overtuigend voelde de aandrijflijn. Niet zozeer wat de prestaties betreft, want de Mazda is snel en liet via de boordcomputer zien 60 kilometer elektrisch te kunnen rijden. Ook tijdens kruissnelheden is er niets aan de hand, maar zodra er tempowisselingen optreden, gaat het samenspel tussen de aandrijfcomponenten niet vlekkeloos. Onder volle acceleratie is de rauwe viercilinder goed hoorbaar, maar het is vooral de afstemming van de versnellingsbak die beter kan.

Het is nog even afwachten of Mazda daadwerkelijk de puntjes op de i weet te zetten, maar de basis is goed. Er kan best een markt in Nederland zijn voor de plug-in CX-60. Vooral door een gecombineerd vermogen van 327 pk, een prijs van net geen 52 mille, een trekgewicht van 2500 kilo, een luxe uitstraling en een ruim interieur. Deze SUV is in elk geval veel kansrijker dan een achterwielaangedreven Mazda 6 sedan. Wat dat betreft is deze CX-60 een goede gedachte, mits deze ruwe diamant goed wordt bijgeslepen.

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.